onsdagen den 5:e december 2012

Mitt eget lilla snökaos, eller:
"från Tumba till Stureby på fyra timmar"

Denna dag kommer gå till historien som den dag det tog mig 4 timmar att färdas från Tumba till Stureby. Jag hade lyckats ta mig till Tumba på morgonen med vad som så kan ha varit det sista södergående tåget på flera timmar. Pulsade genom snöyran till en förskola för att besöka ett barn, tillsammans med mina två logopedstudenter som jag handleder.

När vi var färdiga, pulsade vi tillbaka till Tumba Station. Klockan var cirka 10:40, och det gick ingen pendeltågstrafik norrut. Vi gick för att vänta på en buss mot Flemingsberg. Efter 40 minuters väntan kom bussen. Den stånkade sig fram på snötäckta vägar där vi kunde se bilar som kört fast eller kört av vägen. Hela tiden fortsatte det att snöa.

När vi nästan ör framme vid hållplatsen Tullinge Station meddelar chauffören att han måste släppa av oss där. Han får inte fortsätta köra, då all busstrafik i hela länet av säkerhetsskäl ställs in på grund av det dåliga vädret.p>

På Tullinge Station fick vi veta att några stått där i en och en halv tima. Det hade inte gått några tåg från stan söderut på länge, men ett tåg hade nyss passerat. Vi väntade, och efter vad som kändes som en evighet (men förmodligen max var 40 minuter) kom ett tåg.

Studenterna hoppade av, och jag hade själv beslutat mig för att fortsätta hem med pendeln. Vågade inte riskera att fasta i Flempan med inställd busstrafik och opålitliga pendeltåg. När jag tittade ut genom fönstret, upp mot Huddingevägen, såg jag tomma bussar med "Ej i trafik"-skyltar och slirande fordon. Jag började frysa av att sitta stilla på pendeln. Värmen sipprade långsamt ut av att folk kom och gick, så dörrarna hela tiden öppnades och släppte in kall luft.

Vi bev fast i Huddinge Centrum. Fuck de första 45 minuterna höra att det var tågkö in till stan, och att vi väntade på bår tur. Plötsligt fick vi i stället höra att man beslutat att tåget vi satt på skule vända och köra tillbaka mot Södertälje på grund av köerna och den allmna trafiksituationen.

Jag letade mig bort och hoppade på en buss som egentligen brukar gå till Högdalen, men som nu gick endast till Huddinge Gymnasium. Hoppades att där kunna ta en annan buss vidare.

Efter 30 minuters väntan på busshålplatsen och ingen buss i sikte åt något hål, frös jag så att jag hackade tänder, och började misströsta. Det var då en bil plötsligt stannade vid busshålplatsen, och en man ropade genom et nedvevat fönster:

"Jag ska till Hammarby Sjöstad och har plats för tre till i bilen - är det någon som ska med?"

Dagens ros til denne man, en bufflig norrbottning som såg ut som en lite tjockare Håkan Juholt. Han släppte av mig vid en busshålplats vid korsningen Huddingevägen/Örbyleden. Sedan pulsade jag iväg och hämtade Marit.

Hur mycket snö har det egentligen komit idag? Minst 40 centimeter - tveklöst. Inte konstigt att det blir kaos. Jag borde bara ha isett redan i morse att det varit lika bra at stanna hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, om du har åsikter och tankar om det jag skriver! Som bloggägare förbehåller jag mig dock rätten att radera inlägg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...