lördag 2 juni 2012

Konsten att göra plats

Det är många år sedan vi hade bokhyllor här hemma. Ända från första början skeppade vi våra (eller, i ärlighetens namn, mina) böcker till landet.

Nu måste på nytt vi göra plats här hemma. Det är tur att jag ändå är såpass osentimental, när det kommer till mina böcker. Under årens lopp, i synnerhet när jag fortfarande bodde i Göteborg, rensade jag vid ett flertal tillfällen ur mina bokhyllor, bjöd hem vänner på en enkel soppmiddag, sade sedan "klara, färdiga, gå!" och lät dem hugga in på bokhögarna. Ett socialt och bekvämt sätt att bli av med sina böcker.

Ironin eller paradoxen i det hela är att jag är en omläsare av rang. Jag njuter verkligen av att läsa om mina favoriter. Kanske är det också därför jag så pragmatiskt kan avgöra om en bok ska få stanna kvar i hyllorna eller göra sorti?

Vi hade redan tidigare börjat sätta upp vägghyllor. Nu blir det fler. Som ni vet är jag förtjust i att färgsortera. Ett nytt påfund, tror många, men - så icke alls. Jag läste i senaste numret av ViLäser att redan Werner von Heidenstam färgsorterade sina böcker.

Minsann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, om du har åsikter och tankar om det jag skriver! Som bloggägare förbehåller jag mig dock rätten att radera inlägg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...